Arany egy, a népballadákból ismert eljárást alkalmaz: minden új egység az " Edward király, angol király / Léptet fakó lován " sorokkal kezdődik (ill. a 3. rész elején "vágtat"). A 3 szerkezeti egység: Az 1. egység (1-6. versszak) az angol királyt jeleníti meg, amint kíséretével megszemléli új tartományát, a leigázott Walest. Kísérőjével folytatott párbeszédét halljuk. Edward gőgösen, cinikusan beszél a honvédő harcban elesett walesi hazafiakról és a walesi népről. Kísérője a behízelgő válaszokból ítélve nyilván az angol udvarhoz tartozik. A 2. egység (7-25. versszak) 3 részből épül fel: az 1. rész (7-12. versszak) Montgomery várában játszódik, a "híres lakomán". Edward királyt a megfélemlített walesi nemesek gazdag lakomával vendégelik meg, de egyikük sem élteti őt. A király úgy érzi, ezek az urak gyűlölik, és dühíti, hogy nem hajlandóak őt méltatni, ezért azt követeli, hogy hozassanak walesi énekeseket, akik majd elzengik dicsőségét. a 2. rész (13-23. versszak) a három walesi bárd énekét adja elő.
Brunner Bálint, a Magyar Cymru alapítója szerint tiszteletre méltó, hogy a magyar kultúra szeretete az ezerkétszáz lelket számláló kisváros életének fontos részévé vált, a rendezvény pedig méltó módon mutatja majd be a Wales és Magyarország közötti sokrétű kulturális kapcsolatot. Brunner szerint: A Montgomeryi Magyar Nappal új fejezetet nyitunk a két nemzet közötti barátság könyvében, ugyanis a 165 éves ballada történetében először találkozik majd a walesi és a magyar nagyközönség Montgomery városában. A montgomeryi közösség mindemellett Magyar Kávéházzal és iskolai foglalkozásokkal gazdagítja majd a programot, a Walesi – Magyar Kulturális Egyesület jóvoltából pedig magyar és walesi zenei előadások is lesznek. Fotó: Montgomery Town Council Mindeközben a Montgomeryi Magyar Nap szervezői nemzetközi tanulmányi versenyt hirdettek a magyarországi és határon túli általános és középiskolák diákjai, valamint a Nagy-Britanniában élő magyar gyerekek számára. A walesi bárdok, újragondolva nevet viselő verseny arra hívja fel a pályázó diákokat és osztályokat, hogy közelítsék meg egyedi szemszögből a ballada történetét és mondanivalóját.
Ar any János balladáiban egyéni jellemeket, sorsokat ábrázol, s különös gondot fordít a lelki indokoltságra. Több versében a bűn és bűnhődés gondolatát állítja a középpontba. Ez jellemző A walesi bárdokra is. Edward, a kegyetlen, zsarnok angol király diadalittasan, önelégült gőggel járja végig a leigázott Wales tartományt. Elvárja, hogy a Montgomeryben rendezett lakomán őt dicsőítsék a megalázott "velsz urak", a "hitvány ebek". Ám a pohárköszöntő elmarad, s a vendéglátók néma ellenállása éktelen haragra gerjeszti a hódítót. Parancsba adja az énekeseknek, zengjék el ők a tetteit. Három bárd lép a színre; külön jellem, külön egyéniség mindhárom. Eltérő az életkoruk, más a stílusuk is, de azonos a gyűlölet a zsarnok ellen, lelkükben a fájdalom, a gyász az elesettek miatt, s azonos a meg nem alkuvásuk, hazaszeretetük. Az ősz énekes "fehér galamb". Ez a metafora (bibliai jelkép) magában a békesség hangulatát sugallja, de a felzengő ének a pusztulás iszonyú képeit, a fegyverek csörgését, a haldoklók hörgését idézve mond átkot a királyra.
3. Az átok megfogan: Edward megőrül, fülében zeng a máglyahalált halt bárdok éneke. Felépítése [ szerkesztés] I. Előkészítés: Edward király Wales-be látogat II. Bonyodalom: Kitörése a lakomán III. Kibontakozás: A három bárd éneke 1. Az ősz énekes 2. A fiatal bárd 3. A vakmerő IV. Tetőpont: Az uralkodó parancsa V. Megoldás: Ötszáz bárd kínhalála A zsarnok megőrül Edward jellemzése [ szerkesztés] A zsarnok uralkodót a megnyilvánulásaiban és döntéseiben a durva erőszak jellemzi. Walest katonai erővel meghódítja, a megmaradt őslakók behódolnak neki, de a lelkükben gyűlölik az idegent ("Orcáikon, mint félelem, /Sápadt el a harag. "). Edward dühöngve tör ki, amikor észreveszi a rettegést és az ellenszenvet a walesi urak arcán. A király tombol, amikor a bárdok szembeszállnak vele. Erőszakossága révén úgy véli, hogy a sértéseket, amiket az énekesek mondtak a szemébe, csak vérrel moshatja le. Bűneinek súlyát nem bírja elviselni, féktelen, meggondolatlan parancsa következményeitől lélekben összeroppan, a bárdok - általa folyamatosan hallott - énekétől megőrül.
A walesi bárdok A walesi bárdok kézirata Szerző Arany János Megírásának időpontja 1857. június után [1] vagy 1861 körül Nyelv magyar Műfaj ballada A Wikimédia Commons tartalmaz A walesi bárdok témájú médiaállományokat. A walesi bárdok Arany János 1857 júniusában elkezdett és valószínűleg 1861 körül [2] [3] befejezett, majd 1863-ban publikált történelmi balladája. A költőt a Magyarországra látogató Ferenc József köszöntésére kérték fel, ő azonban a betegségére hivatkozva elhárította a lehetőséget, [4] de később megírta A walesi bárdok at. Arany az alkotás középpontjába a bűn és a bűnhődés gondolatát állította. A költemény burkolt, allegorikus jelentést tartalmaz: a költőknek sohasem szabad megalkudniuk a kegyetlen, gőgös zsarnoksággal, el kell azt ítélniük, és helytállásukkal mindenkor példát kell mutatniuk. Keletkezése [ szerkesztés] 1857-ben Ferenc József osztrák császár és magyar király első ízben jött Magyarországra. Ebből az alkalomból Arany Jánost is felkérték, hogy készítsen egy dicsőítő verset az uralkodóhoz.
Az előadásról szóló felvételt a helyi Monty Folk népdalegyüttes tette közzé. A helyi közösség egy nagyszabású walesi – magyar kulturális rendezvénnyel készül elmélyíteni magyar kapcsolatait és megemlékezni Arany János munkásságáról. A május 14-i Montgomeryi Magyar Nap egész napos programmal várja majd az odalátogatókat, a városi tanács és a Magyar Cymru nevű walesi – magyar kulturális kezdeményezés szervezésében. Büszkeséggel tölt el bennünket, hogy generációk óta minden magyar diák találkozhat a városunk nevével. Ezt Arany Jánosnak köszönhetjük, akit ezért néhány éve posztumusz Montgomery Szabad Polgára címben részesítettünk. Örülünk, hogy nemsokára az ide látogató magyarokkal is megoszthatjuk a vers, valamint a magyar kultúra iránti szeretetünket. Az iskola diákjaitól a helyi vállalkozókig szinte mindenki lelkesen készül a májusi Magyar Napra – többek között népzenével, néptánccal és egy művészeti kiállítással várjuk a magyar és a walesi közönséget – mesélte Jill Kibble, Montgomery polgármestere.
Emléke sír a lanton még - No halld meg Eduárd: Átok fejedre minden dal, Melyet zeng velszi bárd. " Meglátom én! - S parancsot ád Király rettenetest: Máglyára, ki ellenszegűl, Minden velsz énekest! Szolgái szét száguldanak, Ország-szerin, tova. Montgomeryben így esett A híres lakoma. - S Edward király, angol király Vágtat fakó lován; Körötte ég földszint az ég: A velszi tartomány. Ötszáz, bizony, dalolva ment Lángsírba velszi bárd: De egy se birta mondani Hogy: éljen Eduárd. - Ha, ha! mi zúg?... mi éji dal London utcáin ez? Felköttetem a lord-majort, Ha bosszant bármi nesz! Áll néma csend; légy szárnya bent, Se künn, nem hallatik: "Fejére szól, ki szót emel! Király nem alhatik. " Ha, ha! elő síp, dob, zene! Harsogjon harsona: Fülembe zúgja átkait A velszi lakoma... De túl zenén, túl síp-dobon, Riadó kürtön át: Ötszáz énekli hangosan A vértanúk dalát.
Allegorikus: jelképes, képletes. Zichy Mihály: Illusztráció A walesi bárdokhoz Metafora: a szóképek egyik fajtája; érzelmi vagy hangulati egyezésen, vagy alakbeli hasonlóságon alapuló névátvitel. Két elemből áll: az azonosítóból és az azonosítottból. Ha csak az azonosító szerepel, hiányos metaforáról, ha mindkét elem megnevezésre kerül, teljes metaforáról beszélünk. Megkülönböztethető továbbá igei, főnévi, melléknévi vagy határozói típusa. Egyszólamú ballada: balladatípus, amelyben az események időrendi egymásutániságban, egy cselekményszálon bontakoznak ki. Skót balladaforma: az angol és skót balladák hagyományos versformája; idegen elnevezése: chevy chase-strófa. A versszak négy sorból áll, a páratlan sorok négyes jambusok, középen erős metszettel, esetleg belső rímmel, a páros sorok hármas jambusok. Félrímes forma, a rímek a páros sorokat kapcsolják össze: x a x a.
Arany erre megírta A walesi bárdok at, amellyel – az általános vélemény szerint – Ferenc József elleni tiltakozását akarta kifejezni, ill. a zsarnokságnak ellenálló költőknek emléket állítani. A walesi bárdok, bár Arany valóban elkezdte 1857-ben, igazából csak évekkel később készült el (a kézirat vizsgálatakor a tudósok azt állapították meg, Arany legkorábban 1861-ben fejezhette be). Nyomtatásban először 1863-ban jelent meg a Koszorú című folyóiratban, ekkor még "ó-angol balladá"-nak álcázva (Arany az "ó-ángol ballada" alcímmel látta el, és úgy adta ki, mintha fordítás volna). Mivel a vers jóval az osztrák uralkodópár látogatása után készült el, sokak szerint nem áll meg az a vélemény, hogy Arany tényleg válasznak szánta a felkérésre, és hogy tényleg Ferenc József ellen akart vele tiltakozni. Ugyanakkor a hősi halált halt Petőfi barátjaként elég furcsa lett volna, ha elfogadja a felkérést. Ő ugyanúgy nem volt hajlandó magasztalni az aradi tizenhárom kivégeztetőjét, mint ahogy Szondi két apródja sem magasztalta Szondi gyilkosát, Ali basát.